
Työergonomian määritelmää on helpoin lähestyä työergonomian tavoitteiden kautta. Työergonomian tavoitteita voi puolestaan sanoa olevan kolme.
Ensimmäinen työergonomian tavoite on se, että työn tekeminen on työntekijöille turvallista. Työergonomian kohdalla turvallisuutta tarkastellaan erityisesti siitä näkökulmasta, että työn toistuvat olosuhteet eivät saa olla sellaisia, että ne aiheuttavat terveydellistä haittaa työntekijöille.
Käytännössä tuo tarkoittaa esimerkiksi sitä, että esimerkiksi työasentojen pitäisi olla sellaisia, että ne eivät aiheuttaa haittaa jollekin kehon osa-alueella.
Konkreettisena esimerkkinä tuosta voi mainita sen, että jos vaikkapa tekee työtä tietokoneella, niin pitäisi olla ergonominen tuoli ja ergonominen työpöytä, jotka yhdessä mahdollistavat sen, että henkilö voi tehdä töitä niin, ettei esimerkiksi selkä rasitu liikaa.
Toinen työergonomian tavoite on se, että työn pitäisi olla ergonomian näkökulmasta sellaista, että sitä on myös miellyttävää tehdä. Tämän näkökulman voi nähdä olevan tavallaan suppeampi ja lyhemmän aikavälin näkökulma kuin työergonomian ensimmäisen tavoitteen. Toisin sanoen, jos työpaikan ergonomia on hyvin kunnossa, niin työ ei aiheuta edes lyhyellä aikavälillä esimerkiksi pitkästä seisomisesta johtuen tarpeetonta rasitusta työntekijöille.
Kolmas työergonomian tavoite on se, että työn tekemisen pitäisi olla ergonomian ansiosta myös tehokasta. Tässä näkökulmassa yhdistyy vahvasti työntekijän sekä työnantajan edut. Käytännössä tämä näkökulma on yhteydessä ensimmäiseen ja toiseen työergonomian tavoitteeseen. Tätä työergonomian tavoitetta voidaan tavoitella esimerkiksi sillä tavalla, että työntekijöillä annetaan tietokoneen käyttämistä varten niin sanottu ergonominen hiiri, jota on helppoa, nopeaa ja kivutonta käyttää.